زیارت عاشورا كلاس اول دلوار - تدریس نشانه های درس فارسی پایه ی اول به کمک آیات قرآن

سركار خانم معصومه زنگي آبادي آموزگار پايه اول استان كرمان مي گويد: براي خاطرات زيبا داشتن و ذوق يادگيري تنها به محيط كلاس اكتفا نكرده ام و هر كليد واژه اي كه مدنظر بوده، آيه اي مرتبط را درآورده و كليد واژه را ملموس كرده تا ماندگاري ابدي و لذت جاويد داشته باشد و سرلوحه زندگي گردد كه الحمداله به هدفم رسيده ام.

به گزارش معاونت آموزش ابتدايي؛ در بازديد سركار خانم قربان از دبستان معلم استان كرمان، يكي از معلمان دبستان در رابطه با تدريس نشانه هاي درس فارسي كلاس اول ابتدايي به كمك آيات قرآن مجيد، توضيحاتي را خدمت ايشان ارائه داد.

 

سركار خانم معصومه زنگي آبادي آموزگار پايه اول دبستان معلم ناحيه دو شهرستان كرمان، اينكونه شروع كرد: با تبرك و تاسي به معجزه بزرگ و جاودان الهي؛ تدريس نشانه هاي درس فارسي را با آيات مرتبط عجين كرده ام و  همراه با توجه عميق به اين موضوع كه اگر يك سري نكات كليدي در سنين كودكي ملكه ذهن گردند تا ابد حك مي شود و سرلوحه زندگي قرار مي گيرند و بايستي اين نكات با سليقه و ظرافت انتخاب و در عين حال جامعيت داشته و پرورش تمامي بعدهاي مذهبي، ديني، پويايي، زيبايي، موسيقيايي، شيريني و نفوذ كلام واقع گرايانه بوده و رشد فزاينده را در بر داشته باشد.

 

ايشان متذكر شد: چه چيز بالاتر از كلام وحي داريم، مي دانيم كه هدف غايي تدريس و تربيت بايد همراه با پرورش خودباوري، استقلال، انعطاف ، نشاط و ... باشد و از آنجا كه ايمان دارم تنها كلام الهي است كه مي تواند بشريت را به كمال برساند و اين انبياء الهي هستند كه صراط مستقيم را به انسان نشان مي دهند و همچنين معتقدم كه معلمان ادامه دهنده راه انبياء هستند بنابراين هدف اصلي خويش را هدايت فراگيران به سوي كمال قرار داده و آنان را با سرچشمه اصلي رشد و تربيت كه همان سخنان شيواي الهي است آشنا مي نمايم.

 

سركار خانم زنگي آبادي تصريح مي نمايند: البته نحوه اين آشنايي با در نظر گرفتن سن دانش آموزان پايه اول ابتدايي، خلاقيت و مهارت ظريفي را مي طلبد تا نه تنها نياز آموزشي و تربيتي آنان را فراهم كرده باشد بلكه باعث تكامل و پويايي و شوق و تشنگي بيشتر آنان نيز باشيم و با انگيزه ياد بگيرند و انتقال دهند كه الحمداله به اين هدف رسيده ام. براي خاطرات زيبا داشتن و ذوق يادگيري تنها به محيط كلاس اكتفا نكرده ام و هر كليد واژه اي كه مدنظر بوده، آيه اي مرتبط را درآورده و كليد واژه را ملموس كرده تا ماندگاري ابدي و لذت جاويد داشته باشد و سرلوحه زندگي گردد.

 

آموزگار پايه اول استان كرمان در رابطه با چگونگي تدريس خود توضيح مي دهد: يكي از كلمات كليدي را ملاك قرار داده و آيه اي در رابطه با آن آماده و آن را به صورت زيبا به صورت پوستر در مي آورم و تا آنجا كه امكان دارد همان كليد واژه را از طريق رفتن به مكان خاص يا آمدن شخص يا آوردن چيزي ملموس مي كنم مثلا :

  • نشانه ي « ا‌َ » كليد واژه «اسب» ؛ رفتن به باشگاه اسب سواري
  • نشانه ي  « ب » كليد واژه «بابا» ؛ رفتن به گلزار شهدا و سرزدن به پدرهاي آسماني و به همراه داشتن عكس پدران خودشان
  • نشانه ي « ز » كليد واژه «نماز» ؛  رفتن به مسجد نزديك مسجد
  • و ...

در شروع تدريس در كلاس يا هر مكان ديگر، آيه را قرائت مي كنم، ترجمه را مي گويم اگر شعري مرتبط داشته باشم مي خوانم در باره خود كليد واژه توضيحاتي همراه با نشاط مي دهم كه چندين بار با پرسش هاي مختلف كليد را بچه ها بگويند، بعد دانش آموزان دريافت هاي خود را بگويند و ... دانش آموزان در دفترشان در اولين صفحه نوشتن كلمات جديد آيه را كه روي كاغذ كوچكي نوشته ام، مي چسبانند؛ سپس پوستر را هم جلوي تخته نصب مي كنم و تا تدريس نشانه ي بعد با آيه بعد، پوستر را تعويض مي كنم. در ابتدا هر زنگ تا نشانه ي بعدي آيه را به همراه ترجمه مي خوانم در اكثر مواقع با توجه به اينكه حفظ اجباري نيست خود به خود آيه را حفظ مي شوند و با رقابت سالم ، شناخت توانايي و استعدادها صورت مي گيرد و به اطلاع خانواده ها مي رسانم.

 

وي افزود: بچه ها در طول چند روز كه آيه بالاي تابلو نصب بوده و نشانه هايي را كه  قبلا خوانده اند را مي بينند و كم كم به روخواني قرآن نيز علاقمند مي شوند و با اين روش به كتاب قرآن خودشان كه كاملا با كتاب «بخوانيم» تلفيق مي شود، توجه مي كنند و در نهايت به قرآن با علاقمندي رو مي آورند و براي هر درس جديد منتظر شنيدن سخني از خداوند بزرگ مي باشند كه اين مسئله به فهم و درك مطالب كمك شاياني مي كند، در ضمن سعي شده كه كار تدريس با شادي و نشاط دنبال شود و براي اين هدف نيز درس بصورت گروهي و همراه با گردش علمي صورت مي گيرد.

 

ايشان ادامه دادند: اطلاع از اينكه نتايج يك كار تربيتي تنها به دنيا ختم نمي شود، انسان را دلگرم كرده و سعي و تلاش او را صدچندان مي كند، روشي كه در كلاس درس به كار مي برم ، نه تنها دانش آموزان را درگير مي كند بلكه اولياء نيز استقبال مي كنند و مشوق اصلي من خانواده هاي محترم مي باشند و گاها آياتي كه مربوط به درسهاي بعد است توسط خانواده ها تهيه مي شود.

 

سركار خانم زنگي آبادي در انتها پيشنهاد؛ جدي گرفتن مسائل تربيتي بخصوص تربيت قرآني، تجهيز مدارس به فناوري هاي نوين و تزيين جذاب و خاطره انگيز نمازخانه هاي مدارس را داشته و اضافه مي كنند معتقدم كه خود بايد الگوي عملي دانش آموزانم باشم و سعي مي كنم در زندگيم آيات الهي را سرلوحه كارهايم قرار داده و همين بهترين پاداش براي من است و اميدوارم خداوند همه ما را به راه راست هدايت نمايد.

 

ايشان به تعدادي از كليد واژه ها و آياتي كه در كلاس استفاده كرده اند به شرح ذيل اشاره كردند:

 

كليد واژه آب: و انزلنا من السماء ماء طهورا (سوره فرقان آيه 48)

و از آسمان آبي طاهر و مطهر براي شما نازل كرديم.

 

كليد واژه بابا: و والد و ما ولد (سوره بلد آيه 3)

قسم به پدر و فرزندان او

 

كليد واژه ابر: الله الذي يرسل الريح فتثير سحابا فيبسطه في السماء (سوره روم آيه 48)

خدا آن كسي است كه بادها را فرستاد تا ابرها را در فضا برانگيزد.

 

كليد واژه باد: الله الذي يرسل الريح فتثير سحابا فيبسطه في السماء (سوره روم آيه 48)

خدا آن كسي است كه بادها را فرستاد تا ابرها را در فضا برانگيزد.

 

كليد واژه دست: يدالله فوق ايديهم (سوره فتح آيه 10)

دست خدا بالاي دست هاست.

 

كليد واژه اسب: اذ عرض عليه بالعشي الصافنات الجياد (سوره ص آيه 31)

ياد كن وقتي كه اسبهاي تندرو و نيكو را ارائه داديم.

 

كليد واژه باران : و امطرنا عليهم مطرا (سوره اعراف آيه 84)

بر آن قوم مجرم باراني از سنگ ريزه فرو فرستاديم.

 

كليد واژه نان: انما نطعمكم لوجه الله (سوره انسان آيه 8)

ما براي رضاي خدا به شما نان (طعام) مي دهيم.


برچسب‌ها: تدریس نشانه ها, استان کرمان, معاونت آموزش ابتدایی, استفاده از قرآن در تدریس

تاريخ : یکشنبه هفتم آبان 1391 | 23:31 | نویسنده : يعقوب فولادي |